Skoda Ferat

Opisy i zdjęcia amerykańskich trucków i fotoreportaż z mojej podróży dookoła Stanów Zjednoczonych. Zapraszam, miejsca sporo. :-D
Awatar użytkownika
dutra
Przyjaciel forum
Posty: 32
Rejestracja: 25-06-13, 13:00
Lokalizacja: Nieszawa

Skoda Ferat

Post autor: dutra » 25-06-13, 13:46

Historia tego samochodu zaczyna się od powstania Skody 110 R Coupe, jej produkcję rozpoczęto w 1970 roku. Na bazie tego pojazdu powstało prototypowe coupe o oznaczeniu 110 GT. Bardzo podobne do Saaba Sonett-a. Auto miało silnik o pojemności 1140 cm3 i mocy 75 KM. W niemal tym samym czasie powstała alternatywna konstrukcja Skoda 110 Super Sport.

Ten koncept pochodzi z 1971 roku, tu też znajdziemy inspiracje czerpane od najlepszych. Model 110 Super Sport jest bardzo podobny do Lotusa Europa, którego produkcję rozpoczęto w 1966 roku. Skoda pomalowała auto na biało. Pojazd otrzymał drugie życie kiedy to zadebiutował na wielkim ekranie w czechosłowackim filmie pt. "Upir z Feartu".

Samochód nie do końca spełniał wymogi reżysera, był zbyt potulny do swojej roli. W tym celu został przemalowany na czarno, a nadwozie zmodyfikowano, dzięki czemu stał się bardziej wyrazisty. W aucie zmieniono zarówno przednie reflektory jak i tylne światła (Skoda 742M z 1983 roku). A z tyłu dodano przysadzisty spoiler, no cóż taka rola auta filmowego musi się wyróżniać. Zmiany stylistyczne zaprojektował artysta z Pragi Theodor Pistek.

Skoda nie posiadała normalnych drzwi, tu zastosowano zintegrowaną "klapę". Do góry unosiła się przednia szyba, dach oraz elementy nadwozia, które w "tradycyjnym samochodzie" nazwalibyśmy drzwiami. Nadzowie coupe zostało wykonane z włókna szklanego.


Skodę 110 Super Sport tzw. typ. 724 napędzał silnik o pojemności 1107 cm3 lub 1147 cm3. Ten pierwszy osiągał moc 73 KM, a drugi 104 KM. Mocniejsza jednostka pozwalała rozpędzić pojazd od 0 do 100 km/h w około 12 sekund i uzyskać prędkość ponad 210 km/h. To w dużej mierze zasługa niskiej masy - poniżej 900 kg.

Auto to ciekawy koncept firmy z Mlada Boleslav, ale sam film nie był wybitną produkcją. Pomimo to jest uznawany za jeden z najlepszych filmów Juraja Herza. Główną rolę kobiecą zagrała Dagmara Havlova (Veskrnova) żona dziewiątego prezydenta Czech. Sam samochód grał rolę wampira i zamiast paliwa "żywił" się ludzką krwią. Obecnie Skodę 110 Super Sport można podziwiać w nowym Muzeum Skody.
http://www.youtub...r_embedded
http://www.youtub...r_embedded
http://www.youtub...91bfA8yoEQ
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Arturo
Przyjaciel forum
Posty: 513
Rejestracja: 30-10-10, 19:40
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Arturo » 25-06-13, 21:12

Moim zdaniem, wyprzedzał stylistyką swoją epokę przynajmniej o 10 lat, jak nie więcej.

Pozdrawiam
Artur
Ostatnio zmieniony 25-06-13, 21:13 przez Arturo, łącznie zmieniany 1 raz.

Anaheim
Przyjaciel forum
Posty: 728
Rejestracja: 24-10-07, 22:24
Lokalizacja: SBL

Post autor: Anaheim » 26-06-13, 17:15

Nie sądzę, że wyprzedzał aż tyle ;) Druga połówka lat 70 to właśnie era kanciaków, a przecież prototypy zawsze były jedną nogą w przyszłości :D

ODPOWIEDZ