Sporo informacji jest w tym filmie, które chciałem tutaj zapodać, ale... może lepsze będzie pisane.
Za:
http://www.creationism.org/csshs/v15n4p26.htm
Cytuję:
"W numerze z marca/kwietnia 1990 roku Biblical Archaeology Review, magazynu z pewnością nie mającego inklinacji 'fundamentalnych', ukazał się artykuł pt.:"Did the [ocenzurowano] Conquer Jericho? - A New Look at the Archaeological Evidence" autorstwa dr Bryant G. …. W tym naukowym artykule Wood dochodzi twierdzi: "Gdy porównamy archeologiczne dowody z Jerocho z biblijną narracją opisującą zniszczenie Jerycha przez Izraelitów, odkrywamy znaczące zbieżności"(1990, p.53). Profesor podkreśla klika głównym punktów zgodności między archeologicznym dowodami, a zapisem z Księgi Jozuego. Oto one:
1) Biblia wskazuje na to, że Jerycho było bardzo dobrze ufortyfikowanym miastem. Było otoczone "murami", a dostęp do miasta był możliwy wyłącznie przez bramę (Joz 2:5,7,15; 6:5,20). BAR zauważa: "Zewnętrzny system obrony miasta składał się z muru wykładanego kamieniem (ok. 4.5m wysokości) od podstawy kopca, co dawało wysoki, gipsowany (mieszanina gipsu, piasku, wody, włosów, lub innego materiału) szaniec. Ponad tym szańcem na szczycie znajdowały się [resztki] ceglanej ściany [ok. 2.4m wysokości], co dobrze służyło ochronie miasta" (p. Wood, 1990, p.46).
2) Zgodnie z relacją S Testamentu inwazja miała miejsce 14 dnia miesiąca Abib (marzec/kwiecień) (Jo. 5:10), a zatem w okresie wiosennym czy zbiorów (3:15). Rahab suszyła na dachu swego mieszkania len (Joz. 2:6). Zarówno Garstang jak i Kenyon znaleźli duże ilości ziarna zachowanego w ruinach domów Jerycha. W tych niewielkich pod względem obszaru wykopaliskach, Kenyon znalazł 6 litrów (buszeli) ziarna w ciągu jednego sezonu wykopaliskowego. "To - jak komentuje Wood - jest unikalne w annałach palestyńskiej archeologii" (1990, p.56).
3) Biblijny zapis potwierdza, że miasto zostało szybko zdobyte zaledwie w ciągu siedmiu dni (Joz. 6:15). Ludzie z Jerycha byli całkowicie zamknięci w mieści i nikt nie mógł uciec (Joz. 6:1). Obfitość zasobów żywności, jak wskazano wyżej, potwierdza to. Gdyby mieszkańcy mogli uciec, zabraliby ze sobą żywność. Gdyby oblężenie przedłużało się, żywność zostałaby skonsumowana. Starotestamentowy zapis jest drobiazgowo precyzyjny.
4) Gdy Izraelici siódmego dnia wznieśli gromki okrzyk "Mury zapadły się na miejscu i weszli do miasta" (Joz. 6:20. Hbr. 11:30). Wykopaliska dokonane przez Kenyon pokazały, że u podstawy muru znajdował się stos czerwonych cegieł z gliny, które, jak mówi: "prawdopodobnie spadły z muru na szczyt skarpy" (Kenyon, 1981, p.110; cyt. przez Wood, 1990, p.54). Kenyon opisuje ten stos cegieł jako wynik runięcia ściany". Profesor Wood stwierdza, że ilość cegieł znaleziona na terenie pracy Kenyon sugeruje, że górny mur miał 1.8m szerokości i 3.65 m wysokości (1990, p.54).
5) Według informacji z Pisma, Jerycho miało być miastem "poświęconym" Bogu, zatem Hebrajczycy mieli zabrać srebro i złoto, naczynia mosiężne i żelazne przeznaczone do skarbca Jahwe. Niemniej, nie wolno im było zabierać żadnych osobistych rzeczy (6:17-19). Archeologiczne dowody potwierdzają to. Jak już wcześniej pokazano znaleziono znacząco duże ilości ziarna. Ziarno w czasach biblijnych było niezwykle cenne, mając zastosowanie monetarne w handlu (p. 1Król. 5:11). Jest zatem nie do pomyślenia, aby Izraelici zajęli Jerycho i pozostawili nietknięte ziarno. Można to wyjaśnić tylko Bożym nakazem. Biblia ma rację!
6) Pismo stwierdza, że w czasie niszczenia Jerycha, miasto zostało spalone (Joz. 6:24). Kiedy panna Kenyon kopała w głąb miasta, odkryła, że ściany i podłogi domów były "poczernione i poczerwieniałe id ognia. W większości pomieszczeń gruzy były mocno spalone (Kenyon, 1981, p.370; cyt. przez Wood, 1990, p.56).
7) Biblia mówi, że dom Rachab "przylegał do muru miejskiego i jakby w murze mieszkała" (2:15). Znaleziono pewną ilość mieszkań właśnie wewnątrz tego wykładanego muru, które mogły przylegać do muru [p. punkt 1) powyżej] swobodnie dając możliwość ucieczki z miasta (Wood, 1991, p.56). Dowody wskazują na to, że ten obszar był "ubogą dzielnicą" miasta, dokładnie tego rodzaju mieszkania można spodziewać się po nierządnicy.
Inne dowody również wskazują na zgodność biblijnej chronologii. Nie ma absolutnie żadnego powodu uważać, że Księga Jozuego błędnie opisuje zdobycie Jerycha".
Koniec cytatu.